Onderzoek

De nieuwste publicatie van de Huurdersvereniging Oost in samenwerking met het Spekulatie Onderzoekscollectief is op dinsdag 14 september aan de raadsleden van het stadsdeel Oost gepresenteerd.

Het boekje; ‘In de lift: een kritisch perspectief op de gentrificatie van de Amsterdamse Indische buurt’ vertelt aan de hand van vier voorbeelden over de gevolgen van het stadsdeelbeleid in deze buurt om ‘veryupping’ aan te moedigen en te faciliteren.

Jarenlang achterstallig onderhoud door woningcorporaties, dubieuze tijdelijke contracten, stadsdeelambtenaren en vastgoedspeculanten die proberen huurders te verjagen en de terugkeer van elders uitgekochte vastgoedbazen.

Het stuk eindigt met de vraag: kiest het nieuwe stadsdeel Oost voor de bewoners van de Indische buurt, of gaat zij verder met dit regressieve beleid?

Download hier het onderzoek (600 kb).

Meest recente berichten

Nieuwsbrief no 1

2019 was een zwaar jaar voor de belangenbehartigers van huurders in Amsterdam.  Na de teloorgang van de HA door wangedrag van sommige bestuurders, heb ik u beloofd om alles in het werk te stellen voor een nieuwe stedelijke vereniging.

Maar uw bestuur heeft er goede hoop in dat wij ons werk goed gedaan hebben. Wij zullen ons natuurlijk blijven inzetten om een goede vertegenwoordiging voor de Amsterdamse huurders aan te sturen en zeker ons zegje doen op zijn tijd.

Intussen heeft het werk in Oost niet opgehouden dat ging gewoon door. Zoals u heeft kunnen lezen hebben wij spreekuren in Betondorp moeten gaan organiseren in verband met de grote reorganisatieplannen van Eigen haard. Dit loopt naar behoren denk ik. Ik krijg tenminste geen klachten van de leden aldaar.

Onze radio-uitzending op den donderdagmiddag van 15.00 uur tot 17.00 uur wordt goed beluisterd. Overleg met de gemeente gaat zoals wij dat gewend zijn. Dus eigenlijk hebben wij als bestuur geen klagen. Behalve dat de leden nog wat moeite hebben om in het bestuur te komen zitten. Wij hebben echt bestuursleden nodig!

Ook wat vrijwilligers voor de radio zouden wij goed kunnen gebruiken. Hoeft geen hele dagen te zijn, een paar uurtjes per week om te helpen het programma samen te stellen zou uw bestuur al enorm verlichten. Schrijft u graag en lijkt het u om b.v. nieuwsbrieven en dergelijke te schrijven welkom. Wij hebben op 15 februari een huurderscafé gehouden in café Sport . Dit mag een succes genoemd worden.

Beste mensen, ik moet in verband met de vele vergaderingen het deze keer kort houden. Ook uw voorzitter heeft maar 24 uur in een etmaal, en een eigen leven in de tijd die rest.

Wij hopen u binnenkort weer eens te zien.  F. Ondunk voorzitter

1. Succes! Reacties uitgeschakeld voor Succes!
  2. Nieuwsbrief 3-2019 Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsbrief 3-2019
  3. RODDEL EN ACHTERKLAP Reacties uitgeschakeld voor RODDEL EN ACHTERKLAP
  4. LET OP SPREEKUUR BETONDORP Reacties uitgeschakeld voor LET OP SPREEKUUR BETONDORP
  5. Duurzaam Reacties uitgeschakeld voor Duurzaam
  6. Vacature Bestuurslid (m/v) Reacties uitgeschakeld voor Vacature Bestuurslid (m/v)
  7. OPZEGGING LIDMAATSCHAP HA Reacties uitgeschakeld voor OPZEGGING LIDMAATSCHAP HA
  8. Maak een eind aan FLEXCONTRACTEN ! Reacties uitgeschakeld voor Maak een eind aan FLEXCONTRACTEN !
  9. HA CRISIS Reacties uitgeschakeld voor HA CRISIS
  10. Verklaring verwijdering nieuwsbrief 5 Reacties uitgeschakeld voor Verklaring verwijdering nieuwsbrief 5
  11. Bewoners winnen van Anti-kraak BV en Stadgenoot Reacties uitgeschakeld voor Bewoners winnen van Anti-kraak BV en Stadgenoot
  12. Nieuw bewonersinitiatief dubbelglas in Tweede Oosterparkstraat Reacties uitgeschakeld voor Nieuw bewonersinitiatief dubbelglas in Tweede Oosterparkstraat
  13. Verruiming van de Leegstandwet. Wat vind jij daarvan? Reacties uitgeschakeld voor Verruiming van de Leegstandwet. Wat vind jij daarvan?
  14. De jacht op huurders gaat door Reacties uitgeschakeld voor De jacht op huurders gaat door
  15. Het leed dat splitsen heet Reacties uitgeschakeld voor Het leed dat splitsen heet
  16. Kort Geding tegen “gluurverhoging” Reacties uitgeschakeld voor Kort Geding tegen “gluurverhoging”
  17. Nieuwsbrief 2012 – 2 Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsbrief 2012 – 2
  18. Stadsdeel Oost handhaaft op WAT??! Reacties uitgeschakeld voor Stadsdeel Oost handhaaft op WAT??!
  19. Strafwerk voor commissie wonen (inspraaktekst 28-11-2011) Reacties uitgeschakeld voor Strafwerk voor commissie wonen (inspraaktekst 28-11-2011)
  20. Woonbond en HV Amsterdam zetten rechtszaak over maximumhuren door Reacties uitgeschakeld voor Woonbond en HV Amsterdam zetten rechtszaak over maximumhuren door