Nieuwsbrief 3 augustus 2019

NIEUWSBRIEF NO. 3-2019

Beste leden,

Even een update van de ontwikkelingen in verband met het oprichten van een nieuwe gemeentelijke huurdersvereniging. U weet dat de HA op 7 december 2017 is opgeheven. In verband van handelingen van het bestuur wat wij geen malversaties mogen noemen. U zult zich herinneren dat het toenmalig bestuur een functie heeft gecreëerd voor de voorzitter ala € 63 000 p.j. En er rekeningen zijn voldaan. Maar goed het zijn de bevindingen van de rekenkamer Amsterdam, dus zullen wij er geen commentaar op geven.

Ik heb u beloofd dat wij in samenwerking van gelijk gestemde zouden streven naar een nieuwe samenwerking, om de belangen van Amsterdamse huurders  te behartigen.

Ten gevolge hiervan heeft de gemeente de !WOON en Kennis en adviescentrum van de Woonbond, de opdracht gegeven om de mogelijkheden te verkennen om een nieuwe huurdersvereniging op te richten in de gemeente Amsterdam. Hieraan geven wij natuurlijk  ruimschoots medewerking. Al kost het u bestuur heel veel tijd. Maar wij onderschrijven de noodzaak van een vereniging die alle huurders van Amsterdam vertegenwoordigd. Wij hebben ons daar altijd al voor ingezet.  De koepels hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een federatie op te richten van alleen koepels. Wij vinden dit onacceptabel de koepels hebben geen echt vrijwillige leden. Zij krijgen van de corporatie een vergoeding per verhuurd appartement.

Daarbij dwingen zij in strijd met de Nederlandse grondwet de huurders om lid te worden van hun organisatie. Wij hebben een grondwettelijk recht van vrijheid van verenigen. Daarbij negeren zij het feit dat er huurders van hun corporatie lid zijn van lokale verenigingen. Het streven van de lokale verenigingen is om te komen naar een vereniging van lid organisaties. Met gelijk stemrecht per vereniging. Een sterke staf die namens de lid organisaties de onderhandelingen zulle voeren onder toezicht van een bestuurder. De lokale verenigingen zouden een vergoeding moeten krijgen gelijk de koepels per verhuurd appartement per corporatie. Dat om scholing en ruimte voor vergaderen en informeren mogelijk te maken. Het is een lang proces wat zeer zorgvuldig moet gebeuren. Wij houden u op de hoogte. Intussen gaan de werkzaamheden voor onze vereniging gewoon door. Er is nog steeds overleg met corporatie directie en gemeente. Samenwerking met !Woon gaat goed.

Een goed bericht . Wij hebben met andere een nieuwe  “vereniging” opgestart. Het Huurders Netwerk Amsterdam kortweg HNA  Wij hebben het bestuur van HNA uitgenodigd om in onze uitzending enige uitleg te geven over de doelstellingen.Daarover later meer

Intussen gaan de werkzaamheden voor onze vereniging gewoon door. Er is nog steeds overleg met corporatie directie en gemeente. Samenwerking met !Woon gaat goed.Ondersteuning van bewonerscommissie bij renovatie en sloop/nieuwbouw  is weliswaar veel werk maar we redden het nog steeds.

Het radioprogramma op stads FM  bij salto iedere donderdag van 15.00 tot 17.00 uur Mogen we ook niet over klagen. We missen hier wel de medewerking van onze leden. Wij zouden graag van u willen horen waar wij in de uitzending aandacht aan zouden moeten besteden.

Uw vereniging is nog steeds dringend op zoek naar bestuursleden.(zie onze site onder vacature

Namens het bestuur Frans Ondunk, voorzitter

Stads FM 106.8 telefoonnummer tijdens de uitzending 020-7884305