Samen staan we sterker!

Het is ingewikkeld om precies te weten wat je rechten als individuele huurder zijn. Huurders die iets voor elkaar willen krijgen bij hun huisbaas, moeten vaak veel geduld en doorzettingsvermogen hebben. Als je samenwerkt, krijg je gemakkelijker iets voor elkaar.  Huurdersvereniging Oost is een samenwerkingsverband van huurders, professionals en betrokkenen die informatie, ervaring en kennis over huren (in Oost) verzamelen om de belangen van huurders zo goed mogelijk te kunnen behartigen.  Door deze bundeling van krachten zijn wij instaat vele huurders uit Oost te helpen bij vragen of problemen waar zij tegen aan lopen.

Wordt dus lid en ondersteun de vereniging financieel. De lidmaatschapskosten voor individuele leden is slechts € 10 en voor bewonerscommissies € 20. Hiermee draagt u bij aan belangenbehartiging op maat. Samen staan we immers sterker! Tevens zijn we altijd op zoek naar enthousiaste mensen die zich actief willen inzetten voor onze vereniging.

Recente berichten

IN LIJN DER VERWACHTING. Terra heeft het voor elkaar

Huurderskoepels zeggen vertrouwen in Huurdersvereniging Amsterdam op
De huurdersorganisaties Arcade, HBVA, HYA, Huurgenoot en HBO-Argus hebben vandaag aan de Huurdersvereniging Amsterdam (HA) en aan wethouder Ivens laten weten dat zij hun lidmaatschap van de Huurdersvereniging Amsterdam opzeggen. Eerder deze maand deden de buurtgerichte huurdersverenigingen HVG Oost, HB Zuid, HV de Pijp, HVWesterpark al hetzelfde.

De Huurdersvereniging Amsterdam is opgericht als overkoepelende vereniging van meerdere huurdersorganisaties. De HA kent huurderverenigingen uit de stadsdelen en organisaties van huurders van woningcorporaties, de zogeheten ‘koepels’. Namens hen overlegt de HA met de gemeente en de federatie van woningcorporaties (AFWC) over gezamenlijke prestatieafspraken. De betrokkenheid van huurders daarbij is sinds de nieuwe Woningwet wettelijk verankerd.
Het rommelt al langere tijd bij de HA. In de zomer stapten vier van de vijf bestuursleden op. Bovendien startte de gemeente toen ook een onderzoek naar de financiële administratie van de vereniging en stopte de subsidieverstrekking met uitzondering van loonbetaling. De resultaten van dat onderzoek werden in september verwacht, maar de gemeente heeft de uitkomsten (nog) niet naar buiten gebracht.
Die huurderskoepels van de corporaties De Key, De Alliantie, Ymere  Stadgenoot en Eigen Haard, zeggen geen oplossing te zien meer voor de aanhoudende reeks van conflicten en ruzies die de Huurdersvereniging al geruime tijd teisteren. De huurderskoepel van Rochdale had zich al geruime tijd geleden teruggetrokken.
Arcade, HBVA, HYA, Huurgenoot en HBO-Argus wijzen in hun opzeggingsbrief op een vereniging waarin de leden nauwelijks inbreng in het beleid hebben. “Er is te weinig transparantie en de vereniging wordt al meer dan een jaar door ruzies en reorganisaties verscheurd.”

De huurderorganisaties van de corporaties wijzen op hun verantwoordelijkheid om voor hun achterban goede en heldere afspraken over het aanbieden van sociale huurwoningen in Amsterdam te maken. Die taak willen de huurdersorganisaties nu zelf in afspraak met de gemeente oppakken. “Huurders hebben recht op een sterke zakelijke Huurdersvereniging die met de inbreng van de leden huurders in Amsterdam op de kaart zet. Dat is binnen de HA niet meer mogelijk.”
We zullen linksom of rechtsom een manier moeten vinden om samen te werken. in het belang van de Amsterdamse huurders!

1. OPZEGGING LIDMAATSCHAP HA Reageren uitgeschakeld
  2. VACATURE Reageren uitgeschakeld
  3. SP wethouder Ivens biedt geen oplossing voor huisuitzetting gezin met kind Reageren uitgeschakeld
  4. Maak een eind aan FLEXCONTRACTEN ! Reageren uitgeschakeld