Nieuwsbrief 7

Augustus brengt eindelijk zomer, met vrolijk weer maar slechte berichten.

Het spookbeeld bezuinigen kijkt vrijwel dagelijks om de hoek. De subsidie van Pontania, een sport en ontspanningsvereniging die al 50 jaar zeer actief is in ons stadsdeel, word beëindigd. Dat werd plompverloren door een ambtenaar medegedeeld. Er wordt geen rekening gehouden met de verplichtingen die een vereniging aangegaan is. De achterliggende gedachte kunnen wij in ieder geval niet begrijpen, behalve dat kinderen niet meer mogen sporten (zonder subsidie niet betaalbaar), mensen niet meer mogen ontspannen met wat voor gemeenschappelijke bezigheid ook. Laten we hopen dat er nog een paar raadslieden zijn die zoveel sociaal gevoel hebben dat zij de subsidiestop nog kunnen tegenhouden. Ik doe een beroep op alle sociale partijen om hun uiterste best te doen om de inwoners van ons stadsdeel nog lang te laten sporten.

Nog een afschuwelijke bezuiniging: de Dwars zal moeten verdwijnen. De inwoners hoeven niet van informatie te worden voorzien. Er is honderdduizend euro op jaarbasis bezuinigd. De kosten bedragen, omgerekend ongeveer €3 per adres (let wel niet per inwoner). Vrijwilligers mogen nu de verantwoording nemen voor een fraai stukje slecht bestuur.
Als er bezuinigd moet worden, zijn er nog wel ambtenaren te vinden die we echt niet zullen missen. Uw vereniging is op zoek naar een andere manier om haar informatie aan de inwoners te doen toekomen. Suggesties zijn van harte welkom.

Nou, voorlopig genoeg van de bezuinigingen. Andere zaken schreeuwen ook om aandacht. De verkiezingen van 12 september bijvoorbeeld U stemt toch ook? Deze verkiezingen zijn wel heel belangrijk! De Huurdersvereniging heeft de standpunten van de politieke partijen over wonen op een rijtje gezet. Zie pagina

Er komen bij ons nogal wat meldingen binnen over waanzinnige huurverhogingen. Een paar voorbeelden. De oude huur van een woning van 31 m2 in Jeruzalem bedroeg 339 euro. Nieuwe huur + 30% monumententoeslag + €125,- Donnerpunten: 663 euro. Een woning van 39 m2 ging van 372 naar 658 euro. In de Von Zesenstraat ging een woning na drie maanden leegstand van 650 euro naar 1050 euro. Hiermee laat de Key weer haar sociale gezicht zien. De bewoners zijn u zeer erkentelijk voor deze ellende.
Heeft u voorbeelden? Meldt ze ons!

De ellende die de oude regering over ons uitgestrooid heeft, voelen we toch echt met zijn allen. De woonmarkt zit door onzinnige maatregelen nog dichter dan hij al zat.
De huurdersvereniging staat nog steeds voor betaalbaar wonen voor iedereen! Geen huurverhogingen voor mensen die gedwongen scheefwonen! Laten de projectontwikkelaars eindelijk gaan bouwen voor die middengroep, die echt wel wil verhuizen en een hogere huur wil betalen, maar wel op een redelijke manier. Ik wil ook niet meer betalen voor hetzelfde brood.
Als ik de Woonbond hoor spreken over goedkope woningen, vraag ik me altijd af waar die dan nog zijn in Amsterdam. De enige goedkope woningen zijn de woningen waar al dertig jaar of langer geen onderhoud aan is gepleegd. Krotten, met een ander woord. Moeten de eigenaren daar 4,5% meer huurverhoging voor krijgen?