Ook in Amsterdam-Oost: monumentenhuur onbetaalbaar

liesbeth "list" spies

Houdt dat mens nou nooit op? Liesbeth List aka Minister Spied kom er maar weer in! Huurwoningen in Rijksmonumenten krijgen in het WWS 50 (vijftig) extra punten bij, bovenop de schaarstepunten. Denk nou niet: “ik woon niet in de grachtengordel, daar heb ik niet mee te maken” Helaas: ook de klassieke arbeiderswoningen hebben inmiddels vaak een rijksmonumentenstatus. Neem het Betondorp of Jeruzalem in de Watergraafsmeer. Respectievelijk in de jaren 20 en jaren 50 gebouwd en sindsdien niet bijster goed onderhouden, maar wel erg monumentaal.

Hoe is het mogelijk? Ymere, de Key en Rochdale kunnen het basale onderhoud niet aan, bewoners worden geconfronteerd met uitverkoopplannen. Lokaal PvdA hoopt misschien dat deze bikkelharde plannen zachtjes landen. Echter de vastgoedlobby en de minister halen iedereen rechts in en willen nu ook nog de huren zodanig verhogen dat er alleen nog maar huurders de buurt uit kunnen en niet meer erin. Vijftig punten erbij betekent voor de bewoners van Jeruzalem en Betondorp in de toekomst een opslag op de huurprijs van 250 euro(monument) + 125 euro(Donnerpunten). Daarmee wordt voor waarschijnlijk elke woning de huurpijs vrijgegeven. Joepie geld!

Op 3 juli gaat de Tweede Kamer hier nog over debatteren. Maar net als de Donnerpunten een jaar geleden betreft het een zogenaamde “algemene maatregel van bestuur”. Dit houdt in dat er geen wetswijziging voor nodig is en een minister dit er vrij snel door heen kan moffelen.

Nalezen?: ontwerpbesluit-wijziging-besluit-huurprijzen-woonruimte-monumenten

UPDATE: Ondanks twee moties van SP, GL en PvdA om minister Spies op andere gedachten te brengen gaan de monumentenpunten door. Er was geen meerderheid voor in de Tweede Kamer. Spot de straks niet langer sociale huurwoningen HIER.

UPDATE 14-1-2013: Nog even respijt. De Monumentenpunten worden voorlopig niet ingevoerd tot minister Blok met het totaalplaatje komt.