Rochdale en Alvast veroorzaken anti-kraakmisère aan Afrikanerplein

Afgelopen zaterdag 21 april 2012 is de landelijke campagne ‘Weiger de controleur zet een ander slot op je deur!‘ van de Bond Precaire Woonvormen (BPW) van start gegaan. Ook in Amsterdam Oost heeft antikraak bewoonster Gabrielle, met hulp van de Huurdersvereniging Oost, haar voordeur slot vervangen om op die manier haar huisvrede en privacy terug te pakken van het anti-kraakbureau Alvast.

Gabrielle woont al 5 jaar op basis van een anti-kraakcontract in een (vergunningsplichtige) woning van Woningbouwcorporatie Rochdale aan het Afrikanerplein in Amsterdam Oost. Deze corporatie heeft de woningen in beheer gegeven bij anti-kraakbureau Alvast die de ‘verhuur’ regelt met de bewoners.

Gabrielle haar contract werd door anti-kraakbureau Alvast opgezegd omdat een controleur tijds een inspectie een sporttas in de gang en wat kruimels had gezien. Alvast stelde daarbij ook dat woningbouwcorporatie Rochdale, de woning terug wilde hebben. Gabrielle belde naar Rochdale om te vragen hoe dit nu allemaal zit. Dit resulteerde in nog meer tumult vanuit Alvast, omdat het als bewoner blijkbaar zeer onwenselijk is in contact te treden met de eigenaar van de woning. Ondertussen was Gabrielle er bij Rochdale achter gekomen dat die de woning helemaal niet terug hoefde te hebben.

Met hulp van een advocaat confronteerde Gabrielle Alvast met deze informatie. Het anti-kraakbureau stelde toen “als Gabrielle alsnog toegeeft fout te hebben gehandeld kan ze alsnog in de woning blijven”. Ook moest ze een nieuw contract onderteken waarin stond dat ze nooit meer contact zou mogen opnemen met de pandeigenaar. Op advies van de BPW en haar advocaat tekende Gabrielle niets.

Twee maanden later krijgt Gabrielle alsnog een waarschuwingsbrief met een boete van 25 euro opgestuurd vanwege de sportspullen en broodkruimels. De onaangekondigde inspecties van Alvast controleurs gaan gewoon door. Toen Gabrielle een keer onder de douche vandaan stapte en oog in oog met de controleur stond was de maat meer dan vol. Onder de leus: ‘Weiger de controleur, zet een ander slot op je deur!’, zette Gabrielle met hulp van de BPW en de Huurdersvereniging Oost  een ander slot op haar voordeur.

Ook twee bovenburen van Gabrielle hebben een opzegging op de deurmat gekregen, met als reden dat het pand niet “netjes” zou zijn. Deze bewoners hebben zich wel op straat laten jagen door Alvast, ondertussen wonen daar via Alvast weer nieuwe anti-kraakbewoners.

Huurdersvereniging Oost vindt dat huisvrede en privacy basisrechten zijn bij bewoning. Het is schandalig dat Rochdale woningen in beheer geeft bij een anti-kaakbureau wat er dergelijke praktijken op nahoud, maar het hier gegeven voorbeeld ligt aan de basis van een veel breder probleem. Waarom geeft een Amsterdamse corporatie überhaupt (vergunningsplichtige) woningen meer dan 5 jaar lang in beheer via een anti-kraakbureau? Waarom omzeilt een corporatie bewust de wet en regelgeving omtrent tijdelijke verhuur?

Hoe kan het dat Amsterdamse corporaties, met Rochdale voorop, huilen dat ze te weinig geld hebben en staan te trappelen om de huren te verhogen? Terwijl er aan het Afrikanerplein in Amsterdam Oost woningen meer dan vijf jaar lang aan reguliere verhuur onttrokken worden en Rochdale hierdoor vijf jaar lang huurinkomsten misloopt.

Met het tranendal van de Parooldriehoek nog vers in het geheugen dienen hier de volgende problemen met anti-kraakbureaus bij corporatiewoningen zich al weer dubbel en dwars aan. De BPW en Huurdersvereniging Oost ondersteunen de bewoners en brengen de misstanden in de openheid. De vraag is wie hier politiek een stok voor gaat steken…

* Wil jij ook graag je privacy terug veroveren en een nieuw slot op je voordeur? Neem dan snel contact op met de Bond Precaire Woonvormen! De eerste 10 aanmeldingen krijgen het slot cadeau.