Kort Geding tegen “gluurverhoging”

Huurders drie keer gepakt!

Vandaag veel aandacht voor het Kort Geding dat door een aantal leden van de Huurdersvereniging Oost is opgestart tegen de “gluurverhoging”. Bij de NOS, Parool, Nu enĀ  AT5.

De inmiddels minderheids-gedoogcoalitie is dan vandaag hopelijk voor het laatst bij een in het Catshuis, maar Donner heeft enkele maanden terug voor zijn vertrek naar de Raad van State een paar tijdbommen achtergelaten voor de huurders van Nederland.

Wil je als huurder verhuizen? Sinds 1 oktober betaal je voor dezelfde kwaliteit woning 125 euro extra in grote delen van Nederland – de Donnerpunten. Maar er was dus nog een Donner-plannetje: Wil je niet verhuizen dan krijg je misschien te maken met een huurverhoging van 5% als je meer verdient dan 43.000 bruto per jaar. Is er geen koopwoning voor een fatsoenlijke prijs, dan mag je blijven zitten als je maar meer betaalt. Een boete op succes. Ook voor de huurders die te maken krijgen met een inkomensdaling door ontslag: helaas, de huurverhoging gaat gewoon door.

De regering vind kennelijk dat je als huurder minderwaardig bent. De hypotheekrente-aftrek is een heilig huisje, maar de inkomensgegevens van de huurders liggen op straat. Over dat laatste gaat het Kort Geding. De belastingdienst is namelijk al vast druk bezig om ieders inkomensgegevens door te geven aan alle verhuurders die daarom vragen, zowel woningcorporaties als de huisjesmelkers. Dat allemaal zonder instemming van het parlement. Heel zorgvuldig minister Spies!