Nieuwsbrief 2012 – 2

Ook deze maand werden wij weer overspoeld met klachten over verhuurders die het niet zo nauw nemen met de wet en regelgeving. Intimidatie en stalken zijn meer regel dan uitzondering.

Enkele voorbeelden Dame woont in Amsterdam uiteraard maar is voor haar werk vaak onderweg, wat doet een medewerkster van Rapange bij de buren informeren of de dame er wel woont en dit niet eenmaal maar sinds 2008. Ook valse verdachtmakingen in 2008 bij zoeklicht wat uiteraard tot niets leidde Het is ongehoord dat dit asociale figuur ondanks waarschuwingen ook in 2008 daar gewoon mee door gaat. Wat verbeeld dit figuur zich is zij opsporingsambtenaar of dorpsgek? Ik vermoed het laatste in ieder geval niet behept met enig besef van fatsoen, maar ja dan zou je daar ook niet willen werken.

Een andere zaak eigenaar verbouwt iedere vrijkomende woning in studentenkamertjes zonder vergunning uiteraard. Het is leuk zakkenvullen huurtjes van € 450 voor een kamertje van ongeveer 10m2. Huurder klaagt bij de overheid heeft een zeer leuk gesprek met de ambtenaar maar dit leidt niet tot enige oplossing. De betreffende wethouders nemen nog niet eens de moeite om aan deze huurder uit te leggen waarom de wet en regelgeving niet word gehandhaafd. Ja als verhuurder maar iets roept over studentenhuisvesting dan ligt dit politiek gevoelig en kan de ambtenaar niet handhaven, zwak argument daar geeft de politieke leiding van onze stad dit soort cowboys dus groenlicht om maar wat aan te rommelen. En vooral geen sociale huurwoningen meer te onderhouden.

In de Javastraat staat al enige jaren etages leeg een huurder is bij ons gekomen met het verzoek of wij daar werk van wilde maken. Nou dat wilde wij wel wij hebben de klacht met het verzoek tot handhaven bij de dienst wonen neergelegd, maar enige reactie nee niet nodig het salaris wordt gewoon doorbetaald. Kortom van handhaven is in deze stad geen sprake!

Ook werd de huurdersvereniging een beetje boos op afdeling handhaving van Stadsdeel Oost. Zij probeert het leuke initiatief “Op de Valreep”in het voormalig dierenasiel met dwangsommen bouwstop een stok in de wielen te steken. Terwijl hun eigen handhaving wat betreft huisjesmelkers en corporaties voor geen meter klopt. Lees meer hierover op onze website. De bezwaarzitting tegen de bouwstop en dwangsom was afghelopen maandag 13 februari, we wachten af…..later op die dag werd er in de Raad een raadsadres van “Op de Valreep”over de verkoop van het voormalig dierenasiel door de gemeente aan OCP besproken. Wethouder Reuten had antwoorden geschreven op het raadsadres maar werd door de PvdA SP en Meerbelangen weer teruggestuurd om met betere antwoorden te komen. Dit aangezien hij nu als slaafje achter projectontwikkelaar OCP aan loopt. Reuten moet naar mogelijkheden zoeken OCP nu toch een beetje onder druk te zetten en de Raad wil eindelijk duidelijkheid over de planning en financiering van dit hele verhaal. Oei Oei dit wordt nog spannend!

Tot volgende maand of op 4 maart op de markt,

Frans Ondunk, uw voorzitter