Stadsdeel Oost handhaaft op WAT??!

Het is tijd om op deze site van Huurdersvereniging Oost aandacht te geven aan het volgende. ‘Op de Valreep’ is een interessant buurt- initiatief wat alweer enkele maanden
bestaat in het voormalige Dierenasyl helemaal aan het eind van het polderweggebied, wat tegenwoordig Oostpoort heet. Het Stadsdeel Oost wil dit buurtinitiatief echter een stok
in de wielen steken met een bouwstop op straffe van een dwangsom van €25.000 tot 500.000, omdat zij het gebouw schade zouden toebrengen en brandonveilig zouden maken. Wat betreft de Huurdersvereniging is dit volledige kul van het Stadsdeel!

Op de Valreep gebeurt van alles met en voor de buurt: filmavonden, kindermiddagen, moestuinen, creatieve workshops maar ook politieke avonden met filosofen enzo en huiskamer-concertjes, allemaal echt heel leuk! Dit trekt wekelijks vele mensen uit Oost en ver daarbuiten naar het initiatief. Maar vooral hebben de vrijwilligers van dit project
hard gewerkt het Dierenasyl, wat in eigendom van de gemeente Amsterdam jaren leeg stond te verkrotten, op te knappen om hun initiatief vorm te kunnen geven. Ze hebben de boel schoongemaakt, geverfd, vloertjes en plafonds gerepareerd en een podium gebouwd.

Het is al gek dat het Stadsdeel dit lovenswaardige buurtinitiatief probeert tegen te werken. Maar het wordt nog gekker als je beseft dat het Stadsdeel zelf haar handhaving helemaal niet op orde heeft. Splitsingsvergunningen worden door het Stadsdeel afgegeven voor bijvoorbeeld Bankastraat 61, Zeeburgerdijk 56 en hoek Mariotteplein. Hier zitten huurders met ernstig achterstallig onderhoud terwijl een ambtenaar van het Stadsdeel de splitsingsaanvraag van eigenaar verleent. Op die manier kan de particuliere eigenaar de leeggekomen woningen in het pand als appartementen verkopen terwijl de overgebleven huurders in de rotzooi blijven zitten. Ook is er in Oost onlangs 6 ton vrijgekomen om te handhaven op achterstallig onderhoud. De Huurdersvereniging juicht dit natuurlijk toe maar begint snel zuur te kijken als bekend wordt dat er met dit vrijgemaakte geld niet op
woningcorporaties gehandhaafd zal worden. Zou er iemand van de dames en heren beleidsmakers wel eens in de Indische Buurt gekeken hebben???
Man o man!

En wie is nou de projectontwikkelaar die Oostpoort zou gaan ontwikkelen en uiteindelijk het Dierenasyl als GrandCafe vertimmeren? Dat is de OCP, en wat is de OCP precies? Deze Ontwikkelings Combinatie Polderweggebied bestaat uit de Bouwfraude, ehh.. we bedoelen het Bouwfonds en uit woningcorporaties Ymere en Stadgenoot. Als u het nog droog houdt moet u de ‘artist impression’ van het OCP-plan voor het Dierenasyl eens bekijken op de site van de architect. Godallemachtig, wat een schade, er blijft in het OCP-plan niets over van het monumentale Dierenasyl. Om maar te zwijgen van het buurtinitiatief Op de Valreep.

Uw plaatselijke Huurdersvereniging probeert niet cynisch te zijn maar er worden dus wel praktisch blindelings splitsingsvergunningen afgegeven aan particuliere eigenaren, waaronder huisjesmelkers en speculanten, en er wordt niet gehandhaafd op achterstallig onderhoud bij woningcorporaties. Terwijl vrijwilligers van Op de Valreep geconfronteerd worden met handhaving van het Stadsdeel onder een enorme dwangsom in een project waarbij de twee grootste woningcorporaties een direct belang hebben.

Voor de Huurdersvereniging Oost is het een kwalijke zaak en roept het Stadsdeel op om haar handhaving te richten op huisjesmelkers en woningcorporaties die er niet zelden een zootje van maken in Oost. En buurtinitiatief ‘Op de Valreep’, wat de buurt alleen maar mooier en krachtiger maakt, betreft handhaving per direct met rust te laten.